Proiect adus la cunoştinţă publică în data de 16-09-2020 H O T Ă R Â R E nr. _______ din __________
Proiect de hotarare privind aprobarea studiului de fundamentare si stabilirea formei de delegare a gestiunii serviciului public - Serviciul de administrare intretinere si exploatare a Halei agroalimentare si teren situate in Arad str Ioan Rusu Sirianu nr 6/A - initiativa primarului
Nr. 66702/16.09.2020
Călin Bibarţ, Primarul Municipiului Arad,
În conformitate cu prevederile Legii 52/2003, transmit următorul
A N U N Ţ
Începând cu data de miercuri, 16.09.2020, la pe site-ul Primăriei Municipiului Arad, este afişat următorul document privind:
Proiect de hotărâre privind aprobarea studiului de fundamentare și stabilirea formei de delegare a gestiunii serviciului public – Serviciul de administrare, întreţinere şi exploatare a Halei agroalimentare și teren situate în Arad, str. Ioan Rusu Șirianu nr. 6/A - inițiativa primarului
Până la data de 03.10.2020, la registratura Primăriei Municipiului Arad, cei interesaţi pot depune în scris recomandări, sugestii şi opinii privind aceste documente.
Proiectul de hotărâre poate fi consultat începând cu data de 17.09.2020, pe pagina www.primariaarad.ro secțiunea Activități normative – Transparență decizională – Proiecte de hotărâri.
P R I M A R
Călin Bibarț
ROMÂNIA
JUDEŢUL ARAD
MUNICIPIUL ARAD
CONSILIUL LOCAL PROIECT
Nr. 342/16.09.2020 Avizat
SECRETAR GENERAL
Lilioara Stepanescu
H O T Ă R Â R E A nr._______
din ___________________2020
privind aprobarea studiului de fundamentare și stabilirea formei de delegare a gestiunii serviciului public – Serviciul de administrare, întreţinere şi exploatare a Halei agroalimentare și teren situate în Arad, str. Ioan Rusu Șirianu nr. 6/A
Având în vedere iniţiativa Primarului Municipiului Arad, domnul Călin Bibarț, exprimată în referat de aprobare nr. 66.475/16.09.2020,
Analizând raportul nr. 66.476/16.09.2020 al Serviciului Evidență și Administrare Domeniul Public,
Ținând seama de art. 3 alin. (1) lit. e), art. 5 pct. 3 lit. d), art. 10 alin. (1) lit. b), art. 13 din Ordonanţa Guvernului României nr. 71/2002 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor publice de administrare a domeniului public şi privat de interes local, cu modificările şi completările ulterioare,
Ţinând cont de art. 36 alin. (1) din Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări și concesiunile de servicii, cu modificările şi completările ulterioare,
Văzând Extrasul de CF nr. 311932 Arad, nr. cadastral 311932,
Luând în considerare avizele comisiilor de specialitate ale Consiliului Local al Municipiului Arad,
Cu îndeplinirea procedurilor prevăzute de Legea nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, republicată,
În temeiul prevederilor art. 129 alin. (1), alin. (2) lit. c), alin. (6) lit. a), art. 139 alin (1) alin. (3) lit. g) art. 196 alin. (1) lit. a), art. 286 alin. (4) și ale art. 307 din Ordonanța de urgență nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare,
CONSILIUL LOCAL AL MUNICIPIULUI ARAD
adoptă prezenta
H O T Ă R Â R E:
Art. 1. Se aprobă studiul privind fundamentarea şi stabilirea soluţiei optime de delegare a gestiunii serviciului public – Serviciul de administrare, întreţinere şi exploatare a Halei agroalimentare și teren din municipiul Arad, str. Ioan Rusu Șirianu nr. 6/A, conform Anexei, care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. Se aprobă forma de delegare a serviciului public – Serviciul de administrare, întreţinere şi exploatare a Halei agroalimentare și teren din municipiul Arad, str. Ioan Rusu Șirianu nr. 6/A, respectiv gestiune delegată, prin atribuirea directă a concesiunii către operatorul economic S.C. TOP S.A.
Art. 3. Prezenta hotărâre se duce la îndeplinire de către serviciile de specialitate din cadrul Primăriei Municipiului Arad şi se comunică celor interesaţi de către Serviciul Administraţie Publică Locală.
PREŞEDINTE DE ŞEDINŢĂ SECRETAR GENERAL
Cod:PMA 4-01
Anexa la Hotărârea nr. ______din _______2020 a Consiliului Local al Municipiului Arad
STUDIU DE FUNDAMENTARE
privind necesitatea atribuirii directe a contractului de concesiune privind întreţinerea, administrarea și exploatarea Halei agroalimentare și teren
situate în Arad, str. Ioan Rusu Șirianu nr. 6/A
1. Date generale
1.1. Serviciul public de interes local de întreţinere, administrare și exploatare a imobilelor constând în piețe agroalimentare, târguri și oboare, este parte componentă a serviciilor publice de administrare a domeniului public și exercită ca forme specifice de comerț organizarea de piețe în perimetre teritoriale delimitate, afectate acestui scop.
Obiectul principal este punerea la dispoziția cetățenilor de locuri special amenajate şi organizate destinate vânzării-cumpărării de produse agroalimentare, agricole, industriale și a animalelor, prestarea de servicii comerciale, funcţionând după un program zilnic, cu asigurarea spaţiilor pentru producători în condiţii optime.
Acest serviciu se află sub conducerea, coordonarea şi responsabilitatea autorităţii publice locale şi funcţionează în conformitate cu prevederile OG nr. 71/2002 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor publice de administrare a domeniului public şi privat de interes local, cu modificările şi completările ulterioare și ale art.36, alin. (1) din Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări și concesiunile de servicii.
1.2. Scopul studiului. Prezentul studiu reprezintă un pas absolut necesar pentru reglementarea serviciilor de administrare a domeniului public care sunt destinate satisfacerii unor nevoi ale comunităţilor locale şi include activităţi edilitar-gospodăreşti şi acţiuni de utilitate şi interes public local.
Acesta are ca scop analiza tehnico-economică și de eficiență a costurilor de operare a serviciilor de administrare și exploatare a unor bunuri proprietate publică a municipiului Arad în vederea stabilirii soluției optime privind delegarea gestiunii serviciilor constând în întreţinerea, administrarea și exploatarea Halei agroalimentare și teren situate în Arad, str. Ioan Rusu Șirianu nr. 6/A.
1.3. Definiţii. Pentru definirea obiectivului prezentului studiu, termenii şi noţiunile utilizate se definesc după cum urmează:
a) delegarea gestiunii unui serviciu de utilităţi publice - acţiunea prin care Municipiul Arad atribuie unuia sau mai multor operatori, în condiţiile legii, furnizarea şi prestarea unui serviciu ori a unei activităţi din sfera serviciilor de utilităţi publice a cărei răspundere o are;
b) utilizatori – persoane fizice sau juridice care beneficiază direct sau indirect, individual sau colectiv, de serviciile de utilităţi publice, în condiţiile legii;
c) sistem de utilităţi publice - ansamblul bunurilor mobile şi imobile, dobândite potrivit legii, constând în terenuri, clădiri, construcţii şi instalaţii tehnologice, echipamente şi dotări funcţionale, specifice unui serviciu de utilităţi publice, prin ale cărui condiții de exploatare şi funcţionare se asigură furnizarea/prestarea serviciului;
d) domeniul public - totalitatea bunurilor mobile şi imobile dobândite potrivit legii, aflate în proprietatea publică a Municipiului Arad, care, potrivit legii ori prin natura lor, sunt de folosinţă sau interes public local, declarate ca atare prin hotărâre a consiliului local şi care nu au fost declarate prin lege bunuri de uz ori interes public naţional.
În înţelesul Legii 145/2014 pentru stabilirea unor măsuri de reglementare a pieţei produselor din sectorul agricol, expresiile de mai jos au următoarea semnificaţie:
a) activitate economică în sectorul agricol - activitatea desfăşurată în propria fermă/gospodărie de un producător agricol persoană fizică, pentru obţinerea unor produse agricole care depăşesc necesarul de consum propriu şi sunt destinate vânzării pe piaţă;
b) comerţ cu produse agricole obţinute în ferma/gospodăria proprie - comerţul cu ridicata sau comerţul cu amănuntul, care se desfăşoară în structuri de vânzare cu locaţie permanentă sau temporară în teritorii delimitate special amenajate şi dotate corespunzător, precum pieţe agroalimentare, târguri, pieţe ambulante, piețe volante, piețe mixte de către producătorii agricoli persoane fizice autorizate/întreprinderi individuale/întreprinderi familiale constituite în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 182/2016;
c) atestat de producător - documentul eliberat de către primar producătorului agricol care certifică calitatea de producător agricol;
d) carnet de comercializare a produselor din sectorul agricol - documentul utilizat de persoana fizică care deţine atestat de producător, precum şi de soţul/soţia, rudele/afinii până la gradul II care locuiesc şi se gospodăresc împreună, după caz, pentru exercitarea actului de comerţ cu ridicata sau comerţ cu amănuntul al produselor agricole obţinute în ferma/gospodăria proprie;
1.4. Imobilul ce face obiectul concesionării constă în:
- Hală agroalimentară situată în Arad, str. Ioan Rusu Șirianu nr. 6/A, identificată în CF nr. 311932 Arad, nr. cadastral 311932 -C1 și 311932 -C2;
- teren situat în Arad, str. Ioan Rusu Șirianu nr. 6/A, cu suprafața de 1.159 mp, identificat în CF 311932 Arad, nr. cadastral 311932, cu o valoare de inventar de 425.167,56 lei.
1.5. Serviciul trebuie să aibă în vedere respectarea şi îndeplinirea următoarelor cerinţe:
a) securitatea serviciilor furnizate/prestate;
b) continuitatea serviciilor din punct de vedere cantitativ şi calitativ;
c) adaptabilitatea serviciilor la cerinţele comunităţii locale;
d) accesul liber la servicii şi la informaţiile referitoare la acestea;
e) tarifarea echitabilă a serviciilor furnizate/prestate;
f) consultarea locuitorilor cu privire la organizarea, exploatarea şi funcţionarea serviciilor de administrare a domeniului public.
1.6. Desfăşurarea activităţilor edilitar-gospodăreşti, specifice serviciului, trebuie să aibă în vedere următoarele obiective:
a) satisfacerea cerinţelor şi nevoilor de utilitate publică ale comunităţii locale şi creşterea calităţii vieţii;
b) administrarea şi gestionarea infrastructurii edilitar-urbane a unităţii administrativ-teritoriale în interesul comunităţii locale;
c) funcţionarea şi exploatarea în condiţii de siguranţă, rentabilitate şi eficienţă economică a infrastructurii edilitar-urbane aferente;
d) ridicarea continuă a standardelor şi a indicatorilor de performanţă ai serviciului prestat;
e) crearea, dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii edilitar-urbane a unităţii administrativ-teritoriale, în corelare cu planurile şi documentaţiile de urbanism şi amenajare a teritoriului;
f) descentralizarea serviciilor publice şi aplicarea principiilor economiei de piaţă şi ale liberei concurenţe;
g) protejarea domeniului public şi punerea în valoare a acestuia;
h) protecţia şi conservarea mediului natural şi construit, precum şi a monumentelor şi a siturilor istorice şi arhitectonice, în conformitate cu regulamentele legale în vigoare;
i) protecţia igienei şi sănătăţii publice, în conformitate cu reglementările specifice în vigoare;
2. Serviciul de întreţinere, funcţionare și exploatare a imobilului constând în Hală agroalimentară și teren situate în municipiul Arad, str. Ioan Rusu Șirianu nr. 6/A
2.1. Obiectul de activitate al serviciului public de întreţinere, administrare și exploatare a piețelor de pe raza administrativă a municipiului Arad
(1) Obiectul de activitate îl constituie administrarea bazei materiale destinată desfășurarii de activități de comercializare a produselor agricole, agroalimentare sau industriale.
(2) Operatorul economic răspunde de toate activitățile ce se desfășoară în incinta spațiilor ce fac obiectul concesionării și asigură lucrările de întreținere necesare menținerii în stare normală de funcționare a ansamblului de construcții, instalații și dotări aferente acestora.
(3) Serviciile oferite beneficiarilor persoane fizice sau juridice sunt:
a) asigurarea bazei materiale pentru desfășurarea activităților destinate comercializării de bunuri;
b) asigurarea de locuri de parcare în incinta sau imediata apropriere a piețelor.
2.2. Atribuţiile aferente serviciului public sunt:
a) folosirea și supravegherea în bune condiții a instalațiilor din dotare;
b) întreținerea curățeniei atât în incinta cât și în perimetrul piețelor;
c) dezinsecția, dezinfecția și deratizarea se va efectua cu respectarea normelor legale în vigoare;
d) amenajarea, întreținerea și înfrumusețarea zonelor verzi;
e) angajarea personalului calificat pentru asigurarea siguranței beneficiarilor prin supravegherea permanentă a zonelor comerciale;
f) asigurarea bunei funcționări a iluminatului public pe căile de acces și în incinta piețelor;
g) afișarea orarului de funcționare atât pe timp de vară cât și pe perioada de iarnă, în zonă vizibilă;
h) îndeplinirea de către angajații obiectivului cu profesionalism, loialitate, corectitudine și în mod conștiincios a îndatoririlor de serviciu și abținerea acestora de la orice faptă care ar putea aduce prejudicii serviciului;
i) respectarea de către angajați a tuturor procedurilor din fișa postului;
j) respectarea de către angajați a normelor de Securitate a muncii și în domeniul situațiilor de urgență și aplicarea indicațiilor primite.
3. Motivația gestiunii delegate
3.1. În conformitate cu prevederile O.G. nr. 71/2002 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor de administrare a domeniului public şi privat de interes local, cu modificările și completările ulterioare, gestiunea serviciilor publice se realizează în următoarele modalităţi:
- gestiune directă;
- gestiune delegată.
3.2. Indiferent de forma de gestiune adoptată, activităţile specifice serviciilor de administrare a domeniului public se organizează şi se desfăşoară pe baza unui caiet de sarcini şi a unui regulament de serviciu, prin care se stabilesc nivelurile de calitate şi indicatorii de performanţă ai serviciilor, condiţiile tehnice, raporturile operator-utilizatori, precum şi modul de tarifare, facturare şi încasare a contravalorii serviciilor furnizate/prestate.
3.3. În cazul gestiunii directe autorităţile administraţiei publice locale îşi asumă nemijlocit toate sarcinile şi responsabilităţile privind organizarea, conducerea, finanţarea, gestionarea şi controlul funcţionării serviciilor de administrare a domeniului public, respectiv administrarea şi exploatarea infrastructurii aferente.
3.4. În cazul gestiunii delegate autorităţile administraţiei publice locale pot apela pentru realizarea serviciilor la unul sau la mai mulţi operatori cărora le încredinţează, în totalitate sau numai în parte, în baza unui contract de delegare a gestiunii, sarcinile şi responsabilităţile proprii cu privire la gestiunea propriu-zisă a serviciilor, precum şi la administrarea şi exploatarea infrastructurii edilitar-urbane necesare realizării serviciilor. Procedura de atribuire a contractelor de delegare a gestiunii se stabileşte, după caz, conform prevederilor Legii nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare şi ale Legii nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii, cu modificările şi completările ulterioare.
3.5. Conform prevederilor art. 129, alin. (2), lit. c), alin. (6) din OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ, consiliul local are ca atribuţii:
- administrarea domeniului public;
- gestionarea serviciilor de interes local;
- darea în administrare și concesionarea bunurilor proprietate publică precum și a serviciilor publice de interes local, în condițiile legii.
Ţinând cont de cele de mai sus, precum şi de contextul legislativ care reglementează recrutarea resurselor umane în sistem bugetar (limitat de normativul de personal şi plafonul de cheltuieli de personal şi care nu permite în condiţiile actuale să asigure numărul de personal suficient) este necesară atribuirea către un operator economic a serviciului public de întreţinere, funcţionare și exploatare a Halei agroalimentare și teren situate în Arad, str. Ioan Rusu Șirianu nr. 6/A, iar monitorizarea şi controlul funcţionării şi gestionării serviciului public vor intra în atribuţiile şi responsabilitatea autorităţii locale.
3.6. Modalitatea de gestionare propusă a serviciului de utilitate publică este cea delegată, în baza unui contract de delegare a gestiunii şi se realizează cu respectarea prevederilor O.G. nr. 71/2002 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor publice de administrare a domeniului public şi privat de interes local și art. 36, alin. (1) din Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări și concesiunile de servicii.
Gestiune delegată
Avantaje:
1. parametrii serviciilor şi necesarul de investiţii trebuie să fie clar definiți în contract, cu mecanisme care impun ca majoritatea riscurilor de execuţie şi exploatare să treacă la operator;
2. din momentul când operatorul îşi intră în drepturi investiţiile se accelerează. Profitul operatorului va genera nevoia de schimbare urgentă a proceselor interne şi a relaţiilor cu clienţii;
3. Consiliul Local al Municipiului Arad va avea calitatea de reglementator /supervizor a conformării operatorului la cerinţele impuse în contract;
4. Consiliul Local al Municipiului Arad va avea dreptul de control final asupra derulării serviciului, având posibilitatea de a anula delegarea de gestiune în cazul în care operatorul are activitate defectuoasă persistentă;
Dezavantaje:
1. Consiliul Local trebuie să îşi adapteze rolurile de administrator şi reglementator pe durata contractului şi va trebui să se concentreze pe negociere, supervizare şi monitorizare.
2. Gestiunea delegată nu este prin ea însăşi o garanţie a unei performanţe mai bune, după cum nici capitalul privat nu este obligatoriu mai rapid şi mai ieftin.
3.7. Identificarea surselor de finanţare/Finanţarea serviciului public
3.7.1. Finanţarea cheltuielilor curente pentru furnizarea/prestarea serviciilor publice, precum şi pentru întreţinerea, exploatarea şi funcţionarea sistemelor aferente se realizează pe criterii economice şi comerciale; mijloacele materiale şi financiare necesare desfăşurării activităţilor specifice fiecărui serviciu se asigură prin bugetele de venituri şi cheltuieli ale operatorilor.
3.7.2. Veniturile operatorului se constituie prin încasarea de la utilizatori, sub formă de preţuri sau tarife, a sumelor reprezentând contravaloarea serviciilor furnizate/prestate şi după caz, din alocaţii de la bugetele locale, cu respectarea următoarelor principii:
a) asigurarea autonomiei financiare a operatorului;
b) asigurarea rentabilităţii şi eficienţei economice;
c) asigurarea egalităţii de tratament al serviciilor de utilităţi publice în raport cu alte servicii publice de interes general;
d) recuperarea în totalitate de către operatori a costurilor furnizării/prestării serviciilor.
3.7.3. Finanţarea şi realizarea investiţiilor aferente sistemelor de utilităţi publice se face cu respectarea legislaţiei în vigoare privind iniţierea, fundamentarea, promovarea şi aprobarea investiţiilor publice, în temeiul următoarelor principii:
a) promovarea rentabilităţii şi eficienţei economice;
b) păstrarea veniturilor realizate din aceste activităţi la nivelul comunităţilor locale şi utilizarea lor pentru dezvoltarea serviciilor şi a infrastructurii tehnico-edilitare aferente;
c) întărirea autonomiei fiscale a unităţii administrativ-teritoriale pentru crearea mijloacelor financiare necesare în vederea funcţionării serviciilor;
d) întărirea autonomiei locale privind contractarea şi garantarea unor împrumuturi interne sau externe necesare pentru finanţarea infrastructurii tehnico-edilitare aferente serviciilor, în condiţiile legii;
e) respectarea legislaţiei în vigoare privind achiziţiile publice;
f) respectarea dispoziţiilor legale referitoare la calitatea şi disciplina în construcţii, urbanism, amenajarea teritoriului şi protecţia mediului.
3.7.4. Finanţarea cheltuielilor de capital pentru realizarea de investiţii publice ale Municipiului Arad aferente sistemelor de utilităţi publice, se asigură din următoarele surse:
a) fonduri proprii ale operatorilor şi/sau fonduri de la bugetul local, în conformitate cu obligaţiile asumate prin actele juridice pe baza cărora este organizată şi se desfăşoară gestiunea serviciilor;
b) credite bancare, interne sau externe, garantate de autorităţile administraţiei publice locale sau de Guvern;
c) sprijin nerambursabil obţinut prin aranjamente bilaterale sau multilaterale;
d) taxe speciale instituite în condiţiile legii;
e) transferuri de la bugetul de stat către bugetele locale pentru obiectivele incluse în cadrul unor programe de investiţii realizate cu sprijin financiar extern, la a căror finanţare participă şi Guvernul;
f) alte surse, constituite potrivit legii.
3.7.5. Conform O.G. nr. 71/2002 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor publice de administrare a domeniului public şi privat de interes local, cheltuielile curente pentru asigurarea funcţionării propriu-zise a serviciilor de administrare a domeniului public şi efectuării/prestării activităţilor edilitar-gospodăreşti specifice acestora, respectiv pentru întreţinerea, reabilitarea şi exploatarea infrastructurii edilitar-urbane aferente, se asigură prin încasarea de la utilizatori, pe baza tarifelor legal aprobate, a unor sume reprezentând contravaloarea serviciilor prestate, cu respectarea următoarelor condiţii:
a) organizarea şi desfăşurarea pe principii şi criterii comerciale şi concurenţiale a activităţii prestate;
b) reflectarea costului efectiv al furnizării/prestării serviciilor de administrare a domeniului public în structura şi nivelul tarifelor practicate;
c) ajustarea periodică a tarifelor;
d) recuperarea integrală a cheltuielilor prin tarife;
e) acoperirea prin tarife cel puţin a sumelor investite şi a cheltuielilor curente de funcţionare şi de întreţinere a serviciilor de administrare a domeniului public;
f) calcularea, înregistrarea şi recuperarea uzurii fizice şi morale a mijloacelor fixe specifice infrastructurii edilitar-urbane aferente acestor servicii prin redevenţă în cazul gestiunii delegate.
3.7.6. Motive de ordin social şi de mediu:
Prestarea serviciului public de întreţinere, funcţionare și exploatare a piețelor de pe raza administrativă a municipiului Arad, presupune angajarea de către serviciul public a unui personal de specialitate care să se preocupe de verificarea modului de plată a utilizării spațiilor specifice activităților concesionate, realizarea lucrărilor de întreţinere amenajare şi exploatare a acestora etc.
Operatorul, în cadrul structurilor de comercializare cu ridicata sau cu amănuntul va organiza spaţii de vânzare distincte, rezervate în exclusivitate producătorilor agricoli persoane fizice deţinătoare ale unui atestat de producător şi ale unui carnet de comercializare pentru valorificarea produselor din sectorul agricol obţinute din gospodăria/ferma proprie.
Conform legislației în vigoare în domeniu, procentul de alocare a spaţiilor de vânzare menționate anterior este de minimum 40% din totalul spaţiilor de vânzare existente, spații care trebuie să respecte cerinţele legislaţiei sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor.
3.7.7. Evaluarea indicatorilor tehnico – economici
Rezultatele preconizate ale delegării gestiunii serviciului public de întreţinere, funcţionare și exploatare a piețelor sunt în principal:
a. creşterea numărului de beneficiari;
b. reducerea costurilor de exploatare şi întreţinere;
c. asigurarea unui serviciu de calitate şi în condiţii de siguranţă a beneficiarilor;
d. siguranţă în exploatare;
e. punerea la dispoziția comercianților de spații dotate corespunzător activităților specifice;
4. Investiţiile necesare
Investițiile necesare vor fi de natura:
- modernizării piețelor;
- reabilitării, întreținerii și extinderii de utilități publice,
- dotărilor necesare funcționării în condiții optime a spațiilor.
5. Forma de gestiune optimă a serviciului de întreţinere, funcţionare și exploatare a Halei agroalimentare și teren situate în Arad, str. Ioan Rusu Șirianu nr. 6/A
O.G. nr. 71/2002, privind organizarea şi funcţionarea serviciilor publice de administrare a domeniului public şi privat de interes local, la art.10, menţionează două modalităţi de organizare a gestiunii:
- prin gestiune directă;
- prin gestiune delegată.
5.1. Gestiunea delegată permite un control asupra modului de îndeplinire a responsabilităţilor care decurg din lege privind asigurarea realizării lucrărilor şi a măsurilor necesare implementării şi conformării cu prevederile angajamentelor asumate în procesul de integrare europeană în domeniul protecţiei mediului pentru serviciile furnizate cetăţenilor.
5.2. Având în vedere că este necesară desfăşurarea unor activităţi ce au ca scop serviciul public de întreţinere, administrare și exploatare a piețelor de pe raza administrativă a municipiului Arad, propunem modalitatea de gestiune delegată prin atribuire directă către operatorul SC TOP SA Arad, societate comercială cu capital majoritar al Municipiului Arad, ca soluţie optimă pentru realizarea acestui scop, deoarece atât din punct de vedere tehnic, cât şi economic, această modalitate răspunde exigenţelor legale şi interesului comunităţii locale.
6. Redevenţa
6.1. Redevența reprezintă suma datorată de către concesionar concedentului în schimbul transmiterii dreptului de întreţinere, administrare și exploatare a Halei agroalimentare și teren situate în Arad, str. Ioan Rusu Șirianu nr. 6/A.
6.2. Redevența anuală se stabilește potrivit legislației în vigoare la data aprobării prezentului studiu de fundamentare. Redeventa se achita lunar, termenul scadent fiind ultima zi din luna pentru care se face plata. Facturarea redeventei se face in prima zi lucratoare a lunii.
6.3. Neplata redeventei, la scadenta, sau executarea cu intarziere a acestei obligatii conduce la aplicarea majorarilor de intarziele legale stabilite pentru impozitele si taxele locale, incepand cu ziua urmatoare termenului scadent.
7. Modalitatea de acordare a concesiunii
Modalitatea de acordare a concesiunii avută în vedere este atribuire directă.
8. Durata concesiunii.
Durata estimată a concesiunii este de 2 ani.
9. Termenul estimat pentru realizarea procedurii
Termenul estimat pentru încheierea contractului este de max. 2 luni de la data intrării în vigoare a Hotărârii Consiliului Local pentru aprobarea Caietului de sarcini.
PREŞEDINTE DE ŞEDINŢĂ SECRETAR GENERAL
PRIMARUL MUNICIPIULUI ARAD
Nr. 66.475/16.09.2020
Primarul Municipiului Arad
În temeiul prevederilor art. 136, alin. (8), lit. a) din Ordonanța de urgență nr. 57/2019 privind Codul administrativ îmi exprim inițiativa de promovare a unui proiect de hotărâre cu următorul obiect: “ aprobarea studiului de fundamentare și stabilirea formei de delegare a gestiunii serviciului public – Serviciul de administrare, întreţinere şi exploatare a Halei agroalimentare și teren situate în Arad, str. Ioan Rusu Șirianu nr. 6/A” proiect în susținerea căruia formulez următorul
REFERAT DE APROBARE
Ţinând cont de necesitatea satisfacerii cerințelor și nevoilor de utilitate publică ale comunității locale, creșterea calității vieții și ridicarea gradului de civilizaţie şi confort al acesteia este necesară organizarea, exploatarea şi funcţionarea serviciilor de administrare a domeniului public şi privat care vor avea în vedere respectarea şi îndeplinirea următoarelor cerinţe:
- securitatea serviciilor furnizate/prestate;
- continuitatea serviciilor din punct de vedere cantitativ şi calitativ;
- adaptabilitatea serviciilor la cerinţele comunităţilor locale;
- accesul liber la servicii şi la informaţiile referitoare la acestea;
- tarifarea echitabilă a serviciilor furnizate/prestate;
- consultarea locuitorilor cu privire la organizarea, exploatarea şi funcţionarea serviciilor de administrare a domeniului public şi privat.
În acest sens se impune aprobarea studiului privind fundamentarea şi stabilirea soluţiei optime de delegare a gestiunii serviciului de utilitate publică – Serviciul de administrare, întreţinere şi exploatare a Halei agroalimentare și teren situate în Arad, str. Ioan Rusu Șirianu nr. 6/A, prin adoptarea, de către Consiliul Local Municipal a unei hotărâri în acest sens.
P R I M A R
Călin BIBARŢ
PRIMĂRIA MUNICIPIULUI ARAD
DIRECŢIA PATRIMONIU SERVICIUL
EVIDENŢĂ ȘI ADMINISTRARE DOMENIUL PUBLIC
Nr. 66.476/16.09.2020
RAPORT DE SPECIALITATE
Organizarea, exploatarea şi funcţionarea serviciilor de administrare a domeniului public şi privat este necesar să răspundă cerințelor comunității locale și în același timp trebuie să asigure:
a) satisfacerea cerinţelor şi nevoilor de utilitate publică ale comunităţilor locale şi creşterea calităţii vieţii;
b) administrarea şi gestionarea infrastructurii edilitar-urbane a unităţilor administrativ-teritoriale în interesul comunităţilor locale;
c) funcţionarea şi exploatarea în condiţii de siguranţă, rentabilitate şi eficienţă economică a infrastructurii edilitar-urbane aferente;
d) ridicarea continuă a standardelor şi a indicatorilor de performanţă ai serviciilor prestate;
e) crearea, dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii edilitar-urbane a unităţilor administrativteritoriale, în corelare cu planurile şi documentaţiile de urbanism şi amenajare a teritoriului;
f) descentralizarea serviciilor publice şi aplicarea principiilor economiei de piaţă şi ale liberei concurenţe;
g) protejarea domeniului public şi privat şi punerea în valoare a acestuia;
h) protecţia şi conservarea mediului natural şi construit, precum şi a monumentelor şi siturilor istorice şi arhitectonice, în conformitate cu reglementările legale în vigoare;
i) protecţia igienei şi sănătăţii publice, în conformitate cu reglementările specifice în vigoare.
Organizarea, coordonarea şi reglementarea serviciilor de administrare a domeniului public şi privat constituie dreptul exclusiv al autorităţii publice locale, la fel și monitorizarea, controlul funcţionării şi gestionării acestor servicii intră în atribuţiile şi responsabilitatea exclusivă a autorității locale.
Dobândirea, dezvoltarea, modernizarea, exploatarea, întreţinerea şi administrarea bunurilor proprietate publică şi privată specifice infrastructurii edilitar-urbane a unităţii administrativ teritoriale sunt, de asemenea, de competenţa exclusivă a acesteia.
Ținând cont de:
- art. 3 alin. (1) lit. e), art. 5, pct. 3, lit. d), art. 10 alin. (1) lit. b), art. 13 din Ordonanţa Guvernului României nr. 71/2002 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor publice de administrare a domeniului public şi privat de interes local, cu modificările şi completările ulterioare,
- art. 36 alin. (1) din Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări și concesiunile de servicii, cu modificările şi completările ulterioare,
P R O P U N E M:
- aprobarea studiului privind fundamentarea şi stabilirea soluţiei optime de delegare a gestiunii serviciului de utilitate publică – Serviciul de administrare, întreţinere şi exploatare a Halei agroalimentare și teren situate în Arad, str. Ioan Rusu Șirianu nr. 6/A, conform Anexei la proiectul hotărâre.
- aprobarea formei de delegare a serviciului de utilitate publică – Serviciul de administrare, întreţinere şi exploatare a Halei agroalimentare și teren situate în Arad, str. Ioan Rusu Șirianu nr. 6/A, respectiv gestiune delegată prin atribuirea directă a concesiunii, operatorului S.C. TOP S.A.
DIRECTOR EXECUTIV ȘEF SERVICIU CONSILIER
Ștefan SZUCHANSZKI Mihaela BALAȘ Maria MICEA Vizualizare PDF [ Înapoi ]